dinsdag 10 februari 2009

ALCOHOLCAMPAGNE IN NEDERLAND, THAILAND.

Petrol stations to be warned about alcohol sales

By Pongphon Sarnsamak
The Nation
Published on February 11, 2009

A massive campaign to strictly control alcohol and ban its sale in gas stations across the country will kick off next week in a bid to raise awareness about the danger of drink driving during Songkran, Deputy Public Health Minister Manit Nopamornbodi said yesterday.
He said provincial health office chiefs would be asked to check petrol stations across the country for alcohol sales.

The ministry would warn gas station owners still selling alcohol to comply with the law, then any offenders who break the law would be prosecuted.

Under the Alcohol Control Act, service station owners and grocery shops located in gas station compounds are banned from selling alcohol. Those who violate the law face a fine of Bt 10,000 and up to six months jail.

Selling alcohol is also banned in schools, hospitals, dormitories, temples and government offices.

Manit said he would also prohibit department stores from selling alcohol to customers in gift baskets. If people wanted to include drinks in gift baskets they must buy and put them in themselves.

Health Minister Witthaya Kaewparadai said he would study the possibility of issuing a ministerial regulation to control the advertising of alcohol products in newspapers, magazines and broadcasting.

While the law was passed last year, a National Alcohol Policy body chaired by the prime minister and the National Alcohol Control panel chaired by the health minister, have yet to meet to draw up plans, policies, etc, to limit alcohol consumption and advertising.

Manit, who oversees alcohol control, said committees at provincial levels had not been completed. Some 44 provinces had yet to set up alcohol control groups. But when they were organised a national debate would be held on alcohol issues.

According to a health ministry report in 2006, some 31 per cent of the population - 16 million people - drink alcohol. Nine million consume alcohol on a regular basis.

During the last New Year holiday - from December 30 to January 4 - 335 people were killed and some 3,810 injured in 3,549 road accidents. Police estimate 28 per cent of these accidents were caused by drunk drivers.

Ook in Nederland gaat een nieuwe alcoholcampagne van start,

Vanaf 2 maart 2009 geldt in de supermarkt een legitimatie-eis tot 20 jaar bij de aankoop van alcohol of tabak.

Vanaf 2 maart 2009 wordt aan jongeren tot 20 jaar die alcohol of tabak willen kopen gevraagd om klaar te staan met een geldig legitimatiebewijs. Door het verhogen van de leeftijdsgrens voor legitimatie naar 20 jaar kunnen we beter garanderen dat er geen alcohol aan jongeren onder de 16 jaar wordt verkocht.De supermarkten in Nederland willen geen alcohol of tabak verkopen aan jongeren onder de 16 jaar. Dit is bovendien wettelijk verboden. Aanvullend op alle maatregelen die supermarkten en het CBL al hebben genomen, is een vervolg gemaakt met de invoering van de legitimatie-eis tot 20 jaar. Het ministerie van VWS steunt dit initiatief.
Met een televisiecommercial zal de consument worden geïnformeerd over deze aangescherpte legitimatie-eis. Bovendien zullen kassabalkjes en –stickers, schapkaartjes en flyers de klant in de supermarkt informeren over de maatregel.

Wat houdt de maatregel concreet in?
Jongeren tussen 16 en 20 jaar die alcohol of tabak kopen, wordt gevraagd klaar te staan met hun legitimatie;
Als zij 16 jaar of ouder zijn, is er geen probleem;
Is de koper jonger dan 16 óf is de alcohol of tabak bedoeld voor iemand anders die nog geen 16 is, dan mag de caissière de alcohol of tabak niet meegeven.
Wanneer een jongere onder de 20 zijn of haar legitimatie niet laat zien, mag de alcohol of tabak ook niet meegegeven worden
Smoezen als “ik betaal er toch gewoon voor”, “mijn ouders vinden het goed”, of “het is een cadeautje voor mijn opa” worden niet geaccepteerd!

Waar geldt de maatregel?
In elke supermarkt in Nederland geldt dat iedereen onder 20 jaar zich moet legitimeren bij de aankoop van alcohol of tabak. Het is een brancheafspraak waaraan iedere supermarkt zich gecommitteerd heeft. De posters en stickers in en om de winkel zijn bedoeld om meer aandacht op de maatregel te vestigen.

Alcohol weg bij super
5 februari 2009bron: Telegraaf

DEN HAAG - Supermarkten die bier, wijn en mixdrankjes verkopen aan jongeren onder de 16 jaar raken hun vergunning kwijt. Ze mogen dan geen alcohol meer verkopen en moeten de schappen dus leeghalen.
Het kabinet komt volgens ingewijden binnenkort met een wetsvoorstel dat die drastische maatregel mogelijk maakt. De grens ligt bij drie overtredingen. Winkels die binnen één jaar drie keer worden betrapt bij de verkoop van drank aan jongeren moeten de vergunning inleveren en de alcoholverkoop staken. Klanten moeten voor bier, wijn en mixdrankjes dan naar een andere winkel.
De verantwoordelijke ministers Ter Horst (Binnenlandse Zaken), Rouvoet (Jeugd en Gezin) en Klink (Volksgezondheid) zijn op dit moment druk in overleg over nieuwe maatregelen om het drankgebruik onder jongeren terug te dringen. Over enkele weken worden definitieve besluiten genomen.
De bevoegdheid om in te grijpen ligt bij de burgemeesters. Die kunnen nu ook al optreden, maar daar komt in de praktijk niets van terecht, omdat ze geen krachtige wettelijke instrumenten hebben. Er worden alleen op beperkte schaal boetes uitgedeeld. Sinds kort zijn caissières in supermarkten al wel verplicht vast te stellen of iemand 16 jaar is.

Geen opmerkingen: