zondag 30 november 2008

Bericht van de Ambassade

Informatie voor reizigers
Aan onderstaande informatie kunnen geen rechten worden ontleend
Gestrande reizigers wordt aangeraden zich te registreren bij de Nederlandse ambassade in Bangkok. Dit kan per e-mail of per telefoon (+66 (0)2 3095200
30 november, 16.20 - Belangrijke mededeling voor KLM-passagiers
30 november, 14.20 - Kamers vrij in Amari Boulevard Hotel
Update 30 november 14.30 uur
Update 29 November, 12.00 uur: Maatregel voor reizigers die vanaf 25 november gestrand zijn.
Update 28 november 2008, 10.30 uur.
Update 27 november 14:20 uur
Betaling door Thailand aan gestrande reizigers
Lijst met prijsopgave van Hotels Sukhumvit area
Alternatieve vliegroutes vanuit Thailand
Bericht van Nederlandse Vereniging Thailand
Besluit van het Nederlandse Calamiteitenfonds

30 november, 16.20 - Belangrijke mededeling voor KLM-passagiers
Van KLM is vernmen dat een KLM toestel vertrekt 30/11 12.00 uur NL. tijd AMS- Kuala Lumpur - Phuket (HKT). Verwachte aankomsttijd in Phuket - in principe - is 14.00 uur lokale tijd op maandag 1 december. Beoogde vertrektijd vanaf Phuket is om 19.00 uur lokale tijd op 1 dec.. Tijd vertrek onder voorbehoud i.v.m. afhandeling passagiersstroom.
Het KLM kantoor geeft voor deze zaak geen apart telefoonnr. af voor aanmelding passagiers, maar stelt dat KLM passagiers verblijvende in Bangkok zich in persoon vanaf nu (16.15 uur lokale tijd op zondag 30 november) dienen te melden op KLM kantoor. Adres: 20th. Floor Vorawat Building 849 Silom Rd. Bangkok. U wordt verzocht uw baggage niet mee te nemen naar het KLM-kantoor. Na melding zal de KLM u verder informeren.
Kantoor zal vandaag tot in de avonduren open zijn. KLM regelt tevens busjes. KLM verzoekt KLM passagiers niet op eigen houtje naar Phuket te reizen.
GEEFT U DEZEZ INFORMATIE OOK DOOR AAN MEDEPASSAGIERS VAN KLM.

30 november, 14.20 - Kamers vrij in Amari Boulevard HotelDe ambassade werd vandaag gebeld door het Amari Boulevard hotel Sukhumvit, dat men nog kamers vrij heeft en het hotel de vergoeding van THB 2000 per persoon per dag hanteert. Tel: 02 - 255 2930

Update 30 november 14.30 uur
Voor KLM-reizigers: de Ambassade verwacht dat de KLM op korte termijn met informatie zal komen over vluchten naar Thailand. Zodra we die informatie ontvangen zullen we dit op deze website plaatsen.
Aantal geregistreerde gestrande Nederlandse reizigers is per heden opgelopen tot 900.
Inmiddels is de eerste EVA-vlucht, met aan boord 10 Nederlanders, vannacht vanaf Utapao naar Nederland vertrokken. Een volgende EVA-vlucht zal morgen volgen.
Men wordt aangeraden niet op de bonnefooi naar Utapao te gaan. De kans dat u daar een ticket zal kunnen verkrijgen is zeer klein. Het vliegveld kan de hoeveelheid passagiers en vliegtuigen met moeite aan. Volgens de ambassademedewerker die er vandaag geweest is, staan er grote files op de wegen naar het vliegveld en is het er chaotisch met zeer vele gestrande passagiers.
China-air is inmiddels gestart vanaf Chiang Mai.
Hedenmiddag 30 november zullen 'de Roden' een demonstratie houden nabij het Koninklijk Paleis. U wordt sterk aangeraden zich niet in die buurt te begeven.

Update 29 November, 12.00 uur: Maatregel voor reizigers die vanaf 25 november gestrand zijn.
De navolgende informatie werd ontvangen van het Thaise minsterie van Buitenlandse Zaken.
Voor buitenlandse reizigers die sinds 25 november niet naar huis kunnen terugkeren, zijn door de Thaise overheid assisterende maatregelen getroffen. De procedure is als volgt:
De reizigers dienen in het bezit te zijn van vliegtickets vanaf 25 november 2008 met als bestemming hun land van herkomst. Aan deze personen zal accommodatie worden aangeboden inclusief drie maaltijden niet hoger dan THB 2000 per persoon per dag. Het betreft hotels die geregistreerd staan bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken (guesthouses en service appartementen zijn niet inbegrepen). Reizigers dienen de volgende bescheiden te kunnen overleggen:
kopie van hun paspoort;
kopie van ticket.
hotelvoucher.
De reizigers dienen contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij om na te gaan op welke vlucht zij zijn geboekt om terug te reizen:
Telefoonnummers:
Emergency Tourist Assistance Center: 1214, 0-2356-0820
Tourist Police: 1155
Tourism Authority of Thailand: 1672
Of alle hotels al helemaal op de hoogte zijn van de regeling die erop neerkomt dat u een tegemoetkoming ontvangt in uw kosten, is onzeker. In dat geval kunt u het hotel het beste vragen contact op te nemen met de ATTA: (Association of Thai Travel Agents) www.atta.or.th.; Tel: +66 2 237- 6064 – 8 / +66 2 632-7400 – 2; E-mail: info@atta.or.th

Update 28 november 2008, 10.30 uur.
De Thaise regering heeft voor wat betreft de vliegvelden Suvarnabhumi en Don Muang de noodtoestand afgekondigd. In verband met de situatie worden alle in Bangkok aanwezige Nederlanders aangeraden het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (dat regelmatig wordt aangepast) goed te volgen. Gezien de situatie is het raadzaam extra waakzaamheid te betrachten en de genoemde vliegvelden en directe omgeving te vermijden. Er hebben zich op dit moment ruim 750 Nederlanders gemeld die gestrand zijn in Thailand. Nog niet geregistreerde gestrande Nederlanders wordt aangeraden dat alsnog te doen.
Gestrande Nederlanders wordt met klem aangeraden contact op te nemen met het thuisfront in Nederland over hun welzijn. De Thaise overheid heeft de ambassades geïnformeerd dat men 2000 Baht per dag per gestrande buitenlander zal vergoeden. Er wordt door de Ambassade uitgezocht hoe dit in de praktijk zal lopen. Er zijn op dit moment niet meer gegevens bekend. Zodra meer details bekend zijn, zal dit worden gemeld op de website.

Update 27 november 14:20 uur
Op 25 november 2008 hebben demonstranten de luchthaven Suvarnabhumi in Bangkok bezet. De luchthaven is voor onbepaalde tijd gesloten en alle inkomende en uitgaande vluchten zijn afgelast. Op 26 november hebben de demonstranten ook de toegang tot de luchthaven Don Muang geblokkeerd. Ook deze luchthaven is thans gesloten. Reizigers die voornemens zijn in de komende dagen via deze luchthavens te vliegen wordt geadviseerd zich in verbinding te stellen met de luchtvaartmaatschappij of touroperator over eventuele reis- en opvangmogelijkheden. Reizigers wordt verder aangeraden in Bangkok, met name in het oude deel van de stad nabij de regeringsgebouwen, het parlementsgebouw en Sanam Luang, maar ook bij de luchthavens Suvarnabhumi en Don Muang waakzaamheid te betrachten, samenscholingen en demonstraties te mijden, de berichtgeving in de media te volgen en zich goed te (laten) informeren over de actuele ontwikkelingen en de aanwijzingen van de lokale autoriteiten op te volgen.

Betaling door Thailand aan gestrande reizigers
De Ambassade heeft met het Thaise Ministerie van Toerisme en Sport gesproken over de betaling door Thailand aan gestrande reizigers (de 2000 baht per persoon, per dag). De regeling is als volgt:
Het bedrag van 2000 baht wordt niet direct aan gestrande reizigers betaald,
Toeristen kunnen in elk hotel hun ticket presenteren (met een vertrek datum van 25 November of later), samen met hun paspoort.
Indien het hotel niet op de hoogte is, dient het te bellen naar ATTA, 02 632-7400; 02 632 7402; 02 237 6046, of 02 237 6048.
Het hotel stuurt de rekeningen naar het ministerie van Toerisme.
2000 is het maximale bedrag; indien het bedrag voor kamer en 3 maaltijden hoger is, moet men het verschil zelf betalen (of naar een goedkoper hotel gaan).
Of alle hotels al helemaal op de hoogte zijn van de regeling die erop neerkomt dat u een tegemoetkoming ontvangt in uw kosten, is onzeker. In dat geval kunt u het hotel het beste vragen contact op te nemen met de ATTA ( www.atta.or.th

Lijst met prijsopgave van Hotels Sukhumvit area
Golden Palace Hotel ( +/- 750 Baht )
Nr. 15, Soi Ruen Rudi, Sukhumvit Soi 1 Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 252-5115 / (0)2 252-5116 / (0)2 252-5169
Fax. +66 (0)2 254-1538
www.goldenpalacehotel.com/accom.htm
#1 NUMBER ONE ( +/- 750 Baht ) Guesthouse
220/7-8 Sukhumvit Soi 1 Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 655-3770
E-mail : jum@numberonebangkok.com
www.numberonebangkok.com
Unico ( Leela Inn ) ( +/- 1.200 Baht )
74 Sukhumvit Soi 3 Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 655-2790/6
Fax.+66 (0)2 655-2798
www.unicoleelahotel.com
Grand Sukhumvit
99 Sukhumvit Soi 6
Tel. +66 (0)2 207-9999
Tel. +66 (0)2 207-9555
E-mail : reservation@grandsukhumvit.com
Ibs Siam Bangkok
97 Rajaprarop Road, Makkasan
Tel. +66 (0)2 209-3888
Uncle Rey’s Guest House ( +/- 600 Baht )
7/10 Sukhumvit Soi 4 Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 252-5565
Fax +66 (0)2 253-8307
Sukhumvit Crown Hotel ( +/- 750 Baht )
7 Sukhumvit Soi 6 Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 253-5672/4
Fax. +66 (0)2 253-5675
Nana Hotel ( +/- 1200 Baht )
Sukhunvit Soi 4 Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 656-8111
E-mail nanabkk@nanahotel.co.th
www.nanahotel.co.th
The Ambassador ( +/- 1.200 – 2.000 Baht )
171 Sukhumvit Road, Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 254-0444
Fax. +66 (0)2 254-7516
E-mail : amt@loxinfo.co.th / amtel@ksc.th.com
www.amtel.co.th
Bel-Aire Princess ( +/- 2.500- 3.500 Baht )
16 Sukhumvit Soi 5 Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 253-4300
E-mail bela@dusitdusit.com
www.royalprincess.com
Majestic Grande ( +/- 2.500 – 2.800 Baht )
Tel. +66 (0)2 262-299
E-mail info@majesticgrande.com
www.majesticgrande.com
Amari Boulevard ( +/- 3.300 – 4.000 Baht )
2 Sukhumvit Soi 5 Bangkok 10110
Tel. +66 (0)2 255-2930/40
Fax. +66(0)2 255-2950
E-mail :boulevard@amari.com
www.amari.com

Alternatieve vliegroutes vanuit Thailand
Alternatieve vliegroutes vanuit Thailand ( de provincies ) naar het buitenland. Vliegvelden in Thailand: Chiang Mai, Phuket, Koh Samui en Utapao (nabij Pattaya).
Op de EVA airlines website staat dat EVA air vluchten via U-tapao (140 km van Bangkok, zuidoosten van Pattaya) zal uitvoeren. Zie www.evaair.comEVA-airlines heeft de Ambassade geinformeerd dat de volgende telefoonlijnen beschikbaar zijn in Bangkok: 02 269 6201, 02 269 6205 en 02 269 6288. We hebben gemerkt dat de lijnen heel erg druk zijn. Adres in Bangkok: 2nd floor, Green Tower, 3656/4-5 RamaIV Rd. Klongtoey, Klongton, Bangkok 10110.
Gelet op de sluiting voor onbepaalde tijd van de luchthavens in Bangkok zoudt u kunnen overwegen gebruik te maken van alternatieve vliegroutes. Neem voor nadere informatie eerst contact op met uw reisagent en/of luchtvaartmaatschappij. Houdt rekening met het feit dat luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk niet bereid zijn uw bestaande ticket om te zetten naar een alternatieve vliegroute. U zult dan ook waarschijnlijk gevraagd worden een nieuw ticket aan te schaffen. Houdt er rekening mee dat de reistijd per auto of trein vanuit Bangkok naar de internationale vliegvelden van Chiang Mai, Phuket en Koh Samui lang is. Een andere mogelijkheid is om vanuit Bangkok per auto naar Pattaya (Utapao) te reizen en vanaf daar een binnenlandse vlucht te nemen naar bijvoorbeeld Phuket. Geschatte reistijden per auto: Bangkok – Utapao (nabij Pataya) 2,5 uur; Bangkok – Chiang Mai 8 uur; Bangkok – Phuket 12 uur; Bangkok – Koh Samui (inclusief veerpont) 10-15 uur.
Op dit moment blijkt dat ook de wachttijden van plaatsen op internationale vluchten vanuit onderstaande plaatsen sterk oplopen door verdere toename van gestrande buitenlanders. Houdt tenslotte rekening met het feit dat de situatie met betreking tot de sluiting van de vliegvelden in Bangkok zich snel zou kunnen wijzigen.
van
naar
wanneer
Chiang Mai
Kuala Lumpur
iedere dag ( dep. 11.05 Hrs. arr. 14.50 Hrs.)

Singapore
dinsd./woensd. /vrijd. ( dep. 11.25 Hrs. arr. 15.30 Hrs.) maand./ zond. ( dep.17.45 Hrs. arr. 21.50 Hrs.)
Phuket
Hong Kong
iedere dag ( dep. 16.55 Hrs. arr. 21.15 Hrs.)

Kuala Lumpur
iedere dag ( dep. 10.30 Hrs. arr. 12.55 Hrs.) (dep. 13.30 Hrs. arr. 15.45 Hrs.) (dep. 16.05 Hrs. arr. 18.20 Hrs.)

Munchen
maand./dinsd./ donderd. ( dep. 09.55 Hrs. arr. 16.05 Hrs.)

Singapore
iedere dag (dep. 10.40 Hrs. arr. 13.10 Hrs. ) (dep. 09.50 Hrs. arr. 12.35 Hrs.) (dep. 10.15 Hrs. arr. 13.05 Hrs.) (dep. 14.55 Hrs. arr. 17.40 Hrs.) (dep. 17.50 Hrs. arr. 20.40 Hrs.) (dep. 20.10 Hrs. arr. 22.55 Hrs.)
Koh Samui
Hong Kong
ma./wo./vr./za. (dep.08.20 Hrs. arr.12.40 Hrs.) zo. ( dep. 11.35 Hrs. arr. 15.55 Hrs.)

Kuala Lumpur
do./zo. ( dep. 17.15 Hrs. arr. 20.30 Hrs.)

Singapore
iedere dag ( dep. 16.35 Hrs. arr. 19.20 Hrs.)
Utapao (bij Pattaya)
Koh Samui
iedere dag (dep. 10.50 Hrs. en 16.50 Hrs.)

Phuket
iedere dag (dep. 12.45 Hrs.)

Bericht van Nederlandse Vereniging Thailand
Nederlandse vereniging
Door de aanhoudende onlusten in Bangkok zijn veel van onze medelanders gestrand in Bangkok. Het gaat naar zeggen om een groep van tenminste 250 Nederlanders die door de sluiting van de luchthavens niet naar huis kunnen. Voor al deze Nederlanders organiseert de NVT morgenavond een speciale borrrel op onze vertrouwde locatie DET5. Ter verzachting van de pijn bieden we gratis Hutspot aan en zullen er ook kroketten en/of bitterballen verkrijgbaar zijn. Voor allerlei vragen over de huidige situatie zal er vertegenwoordiging van de Nederlandse Ambassade aanwezig zijn. En, natuurlijk zal Sinterklaas op deze avond niet ontbreken. De NVT roept al haar leden op om onze gestrande medelanders een hart onder de riem te steken door er zaterdag 29 november bij te zijn. De borrel start om 19.00 uur en wordt zoals eerder vermeld gehouden op onze vaste locatie DET5. Een routebeschrijving naar DET5 treft u hier aan. Tot vanavond!

Besluit van het Nederlandse Calamiteitenfonds
Het Nederlandse Calamiteitenfonds heeft het volgende besluit genomen - per27 november 2008 Bangkok (blokkades luchthavens): calamiteit vastgesteld Bindend besluit 1 blokkade luchthavens Bangkok - Thailand De Calamiteitencommissie heeft naar aanleiding van de gewelddadige blokkade van de internationale luchthaven van Bangkok, Thailand (IATA-code BKK) alsmede de luchthaven Don Muang (IATA-code DMK) en de hieruit voortvloeiende aangetaste infrastructuur op 27 november 2008 het volgende besluit genomen: Vaststelling van een calamiteit op basis van molest voor Bangkok international airport (BKK) met terugwerkende kracht vanaf de aanvang van de blokkade op 25 november 2008 en voor luchthaven Don Muang te Bangkok (DMK) vanaf de aanvang van de blokkade op 26 november 2008; Vaststelling van uitkeringsvatbare situaties voor Bangkok international airport (BKK) en luchthaven Don Muang (DMK) daar waar aan het fonds deelnemende reisorganisatoren als gevolg van de blokkade en de hierdoor aangetaste infrastructuur (stilgelegd luchtverkeer) niet langer in staat waren hun verplichtingen uit de reisovereenkomst na te komen. Uitvoeringsinstructie Er kunnen zich de volgende scenario's hebben voorgedaan: Uw klanten konden niet op de geboekte datum terugreizen vanaf Bangkok International Airport (BKK) naar Nederland. Indien de tijdelijke opvang in het hotel meerkosten oplevert die - gezien de overmachtsituatie - voor eigen rekening van de klant zouden komen kan het Calamiteitenfonds deze meerkosten vergoeden tot het moment dat de luchthaven wordt heropend voor internationaal vliegverkeer danwel het moment dat passagiers daadwerkelijk vanaf de luchthaven kunnen vertrekken. Indien na dit moment de terugreis naar Nederland op zich laat wachten door bijvoorbeeld gebrek aan capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dan zijn de meerkosten voor dit verlengde extra verblijf niet gedekt. Er is dan immers niet langer sprake van molest. Wij gaan ervan uit dat u uw klanten zo snel mogelijk terugbrengt naar Nederland. Het fonds houdt rekening met het feit dat terugvluchten niet onmiddellijk na heropening van de luchthavens zullen kunnen worden uitgevoerd. In toepasselijke gevallen, afhankelijk van de omstandigheden en indien de kosten niet op een derde kunnen worden verhaald, zullen wij uit coulance deze klanten tegemoetkomen. Indien u overweegt uw klanten op alternatieve wijze terug te halen naar Nederland verzoeken wij u dit vooraf met het bureau van het Calamiteitenfonds te overleggen. Uw klanten waren op 25 november 2008 al op reis (reis was aangevangen) en zij konden vanwege de sluiting van Bangkok International Airport (BKK) en/of luchthaven Don Muang (DMK) hun reis niet vervolgen conform hetgeen zij hadden geboekt. De reis moest worden aangepast. De meerkosten die zijn ontstaan door de gemaakte reisaanpassing kan het Calamiteitenfonds vergoeden. Uw klanten zijn kort voor de start van de blokkade uit Nederland vertrokken. Hun vliegtuig kon vanwege de blokkade niet op Bangkok International Airport (BKK) landen en er is uitgeweken naar een andere luchthaven (zoals Phuket of Kuala Lumpur). De meerkosten die zijn ontstaan door de gemaakte reisaanpassing kan het Calamiteitenfonds vergoeden. Eventueel komen uw klanten in aanmerking voor vergoeding van niet genoten vakantiedagen, afhankelijk van de omstandigheden. Uw klanten zijn kort voor de start van de blokkade uit Nederland vertrokken. Hun vliegtuig kon vanwege de blokkade niet op Bangkok International Airport (BKK) landen en keerde terug naar Schiphol. Hier is sprake van een ten tijde van de calamiteit (blokkade) reeds aangevangen reis. De niet-genoten vakantiedagen, in dit geval de volledige reisduur, komen voor vergoeding in aanmerking. Het Calamiteitenfonds betaalt via u de gehele reissom aan uw klanten terug. Indien u klanten heeft die door de blokkade van luchthaven BKK en/of DMK zijn gedupeerd terwijl hun reisaanpassing naar uw mening niet onder een van de bovenstaande scenario's is te vatten, neemt u dan contact op met het bureau van het Calamiteitenfonds voor overleg. Zoals u weet vindt u meer (algemene) informatie over het inzenden van claims in de Uitvoeringsregeling schadeafwikkeling. U kunt deze downloaden op www.calamiteitenfonds.nl, pagina Deelnemersinformatie. De inzendtermijn voor claims sluit twee maanden na heden

Geen opmerkingen: