woensdag 14 augustus 2013

Jungletrip???

Jungletrip in Thailand? Ga ik dan als Tarzan door de bomen, drijf ik weg op een vlot, nog ver lopen tot ik mijn slaapplaats zie. Deze en nog veel meer vragen krijgen we gesteld door toekomstige jungle..... Leuk verslag van een ....... reizger! Jungle tour datum 04 -08- 2009 (groeten uit de Rimboe) Als drie volwaardige Rambo`s gingen we met 9 andere personen een tweedaagse trip maken in de jungle. Met zijn allen werden we in een soort taxi gepropt, negen Nederlanders, twee Duitsers en een Amerikaan. Eerst nog even wat inkopen gedaan op een lokale markt waar weer vanalles was te zien wat eetbaar was volgens de Thaise normen. Bijvoorbeeld kikkers tussen twee bamboestokjes of levend in een zakje. Vooral veel drinkwater moesten we meenemen was het motto. De Thaise gids deed wel de inkopen voor het avondeten op de markt. Voor we de tocht van ons leven gingen maken kregen we nog instructies van de toeristenpolitie en werden we gewezen op de gevaren en hoe mooi het er wel niet was. Wederom in de te dichtgepropte open taxi richting de bergen. Ons startpunt was eerst een olifantentocht als opwarmertje. In de groep liep ook een jonge olifant mee die iedere keer een andere gedachte had als de rest van de groep. Ik zelf wil het wel omschrijven als puberaal gedrag. Bij terugkomst in het olifantenkamp werden de rugzakken omgedaan en begon een drie uur durende tocht berg opwaarts Het begin was hoopgevend en verliep snel ieder had nog praatjes. Snel werd het steiler en werd de hitte en de hoge vochtigheidsgraad je grootste vijand. Ik zelf had onderweg het gevoel dat ik menigmaal was gestorven . Mijn vrouw Anja en dochter Nadine lieten zich niet kennen. Midden in de jungle was er een rustpauze waar men zich kon douchen onder een waterval om dan weer snel verder te gaan. Onze overnachting was bij de Lahu stam (een volk dat gevlucht is uit Birma) Ieder is op zijn eigen krachten aangekomen bij deze stam. Ons verblijf was een houten bamboehuis op palen met een dak van bladeren. Voor we gingen eten wel even douchen onder een water slang in een hokje zonder verlichting en de duisternis viel snel binnen. Het eten werd bereid op een open vuur in de hut en we hebben op de vloer uit kommen gegeten. Het eten was goed en leek wel uit een sterren restaurant te komen. Ik weet niet of deze kwalificatie van het eten door onze inzet kwam of dat het werkelijk zo goed was. Na wat spelletjes te hebben gedaan zijn we gaan slapen op een bamboevloer met een dun bedje en een klamboe voor de muggen en de rest van het gedierte wat er leefde in en om het huis. Als stadsmens ben je de geluiden van een stam in de jungle niet gewend. Het blaffen van honden, het kraaien van hanen om 01.00 uur in de ochtend en het knorren van varkens die onder je slaapplek doorlopen. Na een korte nacht en zéér weinig slaap komt het dorp om je heen weer tot leven. Kippen worden gevangen voor de slacht, mannen lopen met grote kapmessen rond om iets te gaan kappen en jij als blanke wereldburger mag dit aanschouwen. Na een ontbijtje van toast, jam (fruit van uit de rimboe) en een super vers eitje trekken we verder en laten een gedeelte van de groep achter die gekozen hebben voor de driedaagse tocht. Wederom was de start weer veel belovend maar ook nu werd snel de vochtigheidsgraad en steile afdalingen je grootste vijand en heb ik mijn zwager vaker verwenst die deze tocht voor ons had geregeld . Na een dikke twee uur dalen en genieten van de natuur en luisterend naar de uitspraken van onze nieuwe gids “Oh my big Boeddha”. Komt langzaam de bewoonde wereld in zicht en staan we klaar voor ons volgend avontuur namelijk Rafting. Na een gedegen uitleg mochten we onze boot gaan opzoeken en kennismaken met de rivier om ons volgend avontuur te mogen voltooien. Onder aanvoering van mijn vrouw Anja en een deskundige Thaise instructeur gingen we welvarend van start. Voor diegenen die van een stevige roeipartij houden een absolute aanrader maar voor ons helaas net iets te kort. Het tweede gedeelte bestond uit Bamboe Rafting. Met zijn allen hebben we er ons veel van voor gesteld maar het probleem lag in het evenwicht houden en goed kunnen omgaan met de bamboestok die ervoor moet zorgen dat je op de juiste koers blijft. Uit ervaring mag ik zeggen dat dit een hele kunst was en ik bemerkt heb dat ik niet in de wieg ben gelegd voor een functie als schipper. Aan alles komt een einde net zoals aan deze reis. Voor diegenen die iets spannends willen en in de huid van Rambo willen kruipen zeg ik, deze ervaring mag je niet missen .

Geen opmerkingen: